Αθήνα, 17 Δεκεμβρίου 2012
Αριθμ. Πρωτ.: 1598
ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
Για τη Διαχείριση των Απορριμμάτων στην Αττική.
Επιβεβαιώνεται δυστυχώς, για μια ακόμη φορά η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. με όσα έχει μέχρι σήμερα επισημάνει και καταγγείλει σε ότι αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής:
- Κυριολεκτικά «εν μια νυκτί» και με διαδικασίες-εξπρές η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. ενέκρινε τα τεύχη δημοπράτησης των τεσσάρων (4) εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων, χωρίς να θέσει το θέμα (παρά μόνο για «ενημέρωση») στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
- Τα τεύχη δημοπράτησης δεν δημοσιοποιήθηκαν στην ιστοσελίδα του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. (γιατί άραγε;) αλλά ευθέως αναφέρεται στα Δελτία Τύπου (που καθημερινά σχεδόν αποστέλλει ο «λαλίστατος» κ. Γιάννης Σγουρός) ότι αποτελούν απλή αντιγραφή των αντίστοιχων άλλων περιοχών της χώρας (Δυτική Μακεδονία, Πελοπόννησος, Ηλεία, Σέρρες, Αιτωλοακαρνανία).
Αγνοώντας ότι η Αττική συγκεντρώνει τον μισό πληθυσμό της Ελλάδας, έχει τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση (σε έδαφος, ύδατα, αέρα) και παράγει περισσότερο από το 60% των απορριμμάτων της χώρας, συνεπώς απαιτεί μια διαφορετική αντιμετώπιση που όχι μόνο θα λαμβάνει υπόψιν της τη οικονομική κρίση, αλλά ταυτόχρονα θα σέβεται τους πολίτες και θα μειώνει τα περιβαλλοντικά κόστη.
- Ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. (και ο προγενέστερος Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.) δεν έχουν προβεί μέχρι σήμερα σε σύνταξη και έγκριση Στρατηγικού Περιβαλλοντικού Σχεδίου για την υφιστάμενη Ο.Ε.Δ.Α. αλλά και τις προς δημιουργία και δεν έχει θέσει στα πλαίσια της ως άνω απόφασης περιβαλλοντικές προδιαγραφές (!).
- Ενώ για τα δύο (2) εργοστάσια της Δυτικής Αττικής αναγράφεται η περιοχή που αποφασίζεται να κατασκευαστούν (Άνω Λιόσια, Φυλή) για τα δύο εργοστάσια της Ανατολικής Αττικής αναφέρεται γενικότερα «Βορειανατολική Αττική» και «Νοτιανατολική Αττική» και διατυπώνεται ότι για την Κερατέα θα γίνει επιτροπή χωροθέτησης. Δηλαδή, γίνονται διαγωνισμοί για την κατασκευή εργοστασίων που δεν έχουν χωροθετηθεί !
- Η απόφαση της δημοπράτησης των τεσσάρων (4) εργοστασίων δεν λαμβάνει ούτε κατ΄ ελάχιστον υπόψιν της τον Περιφερειακό Σχεδιασμό της Αττικής, ως οφείλει, βάσει της Ελληνικής νομοθεσίας. Σύμφωνα με το Νόμο, συντάσσονται και εγκρίνονται Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες και ανάγκες κάθε Περιφέρειας, τα οποία συνθέτουν το Εθνικό Σχέδιο.
Στον ισχύοντα ΠΕ.Σ.Δ.Α. προβλέπεται με σαφήνεια η κομποστοποίηση και υπάρχουν αναλυτικές μελέτες και αποφάσεις για τη δημιουργία τριών (3) εργοστασίων κομποστοποίησης στις τρείς (3) ΟΕΔΑ (δυναμικότητας 80, 40 και 40 χιλιάδων τόνων). Και αυτό «δεν σκέφτηκε» να το αποφασίσει η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. Αντιθέτως, η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. αντί να εφαρμόσει τον ΠΕ.Σ.Δ.Α. και να δημοπρατήσει και τα εργοστάσια κομποστοποίησης, αποφάσισε ότι «κατά τη διάρκεια του Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα εξετασθεί από την Αναθέτουσα Αρχή η δυνατότητα να περιληφθεί στο αντικείμενο του Έργου και η κομποστοποίηση προδιαλεγμένου οργανικού υλικού».
Στον ισχύοντα ΠΕ.Σ.Δ.Α. αναφέρεται με σαφήνεια η μέθοδος επεξεργασίας, αλλά η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. «σκέφτηκε» πως «όλα τα υπόλοιπα και κυρίως η μέθοδος επεξεργασίας των απορριμμάτων θα καθοριστούν μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας του Ανταγωνιστικού Διαλόγου που θα είναι κομβική για τη διαμόρφωση των οριστικών τευχών δημοπράτησης για τη β΄ φάση του διαγωνισμού».
- Οι περιλήψεις των τευχών δεν κάνουν μνεία των υποχρεώσεων της χώρας (α) για την ταχύτατη μείωση της ποσότητας του ρεύματος των σύμμεικτων αποβλήτων που απορρίπτουν τα νοικοκυριά (β) για την υποχρέωση χωριστής συλλογής ικανού τμήματος των οργανικών αποβλήτων.
- «Η ανάκτηση ενέργειας περιορίζεται στα μη ανακυκλώσιμα υλικά».
- «Η ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των αποβλήτων συνιστούν οικονομικά ελκυστικές επιλογές για τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, λόγω της ευρέως διαδεδομένης διαλογής αποβλήτων και της ανάπτυξης λειτουργικών αγορών για τις δευτερογενείς πρώτες ύλες».
- Σύμφωνα με τη νομοθεσία ο ΠΕ.Σ.Δ.Α. οφείλει να αναθεωρείται ανά πενταετία (και ο τελευταίος είναι του 2006!) ώστε να προσαρμόζεται στις αλλαγές που επέρχονται. Ωστόσο, η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. «σκέφτηκε» «να μη χάσει την ευκαιρία» και να προχωρήσει σε εκχώρηση της εκμετάλλευσης για περίπου 27 χρόνια γιατί «τώρα είναι η ευκαιρία να δώσουμε λύση με ορίζοντα 25ετίας σε ένα πρόβλημα που ταλανίζει την Αττική».
- Η οικονομική κρίση έχει μειώσει τις ποσότητες των απορριμμάτων που παράγει η Αττική και απαιτείται επαναπροσδιορισμός των αναγκών σε υποδομές (σε συσχετισμό με την προτεραιότητα της ανακύκλωσης) στα πλαίσια αναθεώρησης του ΠΕ.Σ.Δ.Α. Για αυτή την απαιτούμενη αναθεώρηση «δεν σκέφτηκε» τίποτα η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α.
Ή μήπως πιστεύουν ότι θα γίνουν τέσσερα (4) εργοστάσια με κοινοτική επιχορήγηση και οι «κουτόφραγκοι» δεν θα καταλάβουν την «τρίπλα» και δεν θα υπάρξουν επιπτώσεις στο μέλλον;
Εξάλλου, σύμφωνα και με τις καταγγελίες που έχει κάνει η Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. περί μεταφοράς απορριμμάτων από την Πελοπόννησο στην Αττική, αναρωτιόμαστε εάν οι αναφερόμενες ποσότητες υποκρύπτουν ότι ανοίγει κερκόπορτα για τη διάθεση των απορριμμάτων και άλλων Περιφερειών (πλην της Αττικής) στους Χ.Υ.Τ.Α./Χ.Υ.Τ.Υ. της Αττικής.
- Την ίδια ώρα που η Εκτελεστική Επιτροπή του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. αποφασίζει να «τα δώσει όλα» για 27 χρόνια και να χτίσει εργοστάσια ανεξάρτητα του αν χρειάζονται, ενώ απαξιώνει την ανακύκλωση, δεν δίνει ση δημοσιότητα καμιά μελέτη που να τεκμηριώνει την επιλογή αυτού του χρονικού διαστήματος (εκτός του ότι «έτσι το έκαναν αλλού»), καμιά μελέτη απόσβεσης κόστους, καμιά μελέτη που να συνδέει τις προτεινόμενες επενδύσεις με το κόστος που θα επιβαρυνθεί ο τελικός καταναλωτής, καμιά μνεία δεν κάνει για το ποσοστό της κερδοφορίας του αναδόχου.
- Σύμφωνα με την περίληψη της προκήρυξης, ένα μεγάλο μέρος, από 40-60% του κατασκευαστικού κόστους των μονάδων, θα καταβάλει η Αναθέτουσα Αρχή (ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. από Κοινοτικά Κονδύλια Ε.Σ.Π.Α.) ενώ το υπόλοιπο τμήμα του κατασκευαστικού κόστους θα δανειστεί ο Ανάδοχος υπό κρατικές εγγυήσεις και μάλιστα μέσω Ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων ή από τις αγορές. Επειδή, πρακτικά, αυτό θα συνεπάγεται ο Ανάδοχος να καταβάλει ελάχιστα ίδια κεφάλαια, η εμπεριεχόμενη στα τεύχη οικονομική διάσταση του διαγωνισμού οδηγεί ετεροβαρώς σε υπερβολικό όφελος του εργολάβου, σε βάρος του Δημοσίου και σε βάρος τελικά του βιοτικού επιπέδου των δημοτών.
- Η μέθοδος του «ανταγωνιστικού διαλόγου» επιλέγεται καταχρηστικά για τα έργα επεξεργασίας των σύμμεικτων δημοτικών αποβλήτων της Αττικής. Εκμηδενίζει τις ως τώρα πολλές, έγκριτες και εξειδικευμένες μελέτες του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., απαξιώνει την πολύτιμη αποκτηθείσα τεχνογνωσία του στα θέματα επεξεργασίας των αποβλήτων, κατά παράβαση του Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της νομοθεσίας-πλαίσιο διαχείρισης των αποβλήτων που ορίζουν ότι τα έργα κατασκευάζονται με μελέτες «της Υπηρεσίας».
Η διαδικασία αυτή οδηγεί στην πράξη σε υποκατάσταση των τεχνικών υπηρεσιών της Περιφέρειας Αττικής και του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής από τα στελέχη των ιδιωτικών κατασκευαστικών ομίλων και τους συνεργάτες τους. Οδηγεί στην απαράδεκτη πρακτική οι εργολάβοι να υποβάλλουν και τελικώς επιβάλλουν στην κυρίαρχη κατά τα άλλα Τοπική Αυτοδιοίκηση όχι μόνο τις τεχνικές λύσεις αλλά και επιλογές που άπτονται του αντικειμένου του Περιφερειακού Σχεδιασμού, καθώς στο αντικείμενο της ανάθεσης περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, η επιλογή των τεχνολογιών επεξεργασίας, ο αριθμός και η χωροθέτηση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας και διάθεσης.
- Η μεγαλύτερη των δύο γιγαντιαίων (ακόμη και σε παγκόσμια κλίμακα) εγκαταστάσεων έχει χωροθετηθεί, με τα ως τώρα γνωστά στοιχεία, εντός της περιοχής της Ο.Ε.Δ.Α. Φυλής και θα καταλάβει μεγάλη έκταση (τουλάχιστον 50 στρέμματα) του γηπέδου της μειώνοντας έτσι τον ωφέλιμο χρόνο ζωής του Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής. Σύμφωνα με Δελτίο Τύπου του «λαλίστατου» κ. Γιάννη Σγουρού ο Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής έχει εναπομείναντα χρόνο λειτουργίας 22 μηνών έως τον Οκτώβριο 2014. Ομολογείται δηλαδή από την πλέον αρμόδια Αρχή ότι είναι ήδη ορατό το αδιέξοδο στη διάθεση των απορριμμάτων της Αττικής. Ευνοήτως, είναι πρακτικά αδύνατο να έχουν ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, η κατασκευή και η έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της τεράστιας αυτής εγκατάστασης εντός 22 μηνών, δεδομένου ότι η διαδικασία του διαγωνισμού μόλις τώρα ξεκινάει. Και όμως επιδεικνύεται, πέρα από κάθε λογική, μια ακατανόητη, στην καλύτερη περίπτωση, ολιγωρία στον εντοπισμό, αδειοδότηση και κατασκευή ενός νέου κυττάρου σε νέα θέση που πρέπει έγκαιρα, όσο υπάρχει χρόνος, να επιλεγεί.
- Η διαδικασία που προβλέπει ο «ανταγωνιστικός διάλογος» δεν συνάδει με τα προβλεπόμενα στις Ευρωπαϊκές οδηγίες και ιδίως σε ότι αφορά τη δυνατότητα ανταγωνισμού. Με απλά λόγια, η μέθοδος της «κλεψύδρας» για την μείωση των υποψήφιων αναδόχων από φάση σε φάση του «διαγωνισμού» προκρίνει ουσιαστικά τους μεγαλοεργολάβους και δεν επιτρέπει ισότιμη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων.
- Με την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. δεν έχουν τεθεί κριτήρια αξιολόγησης των προσφορών με σαφήνεια, αλλά όλα αφήνονται να διαμορφωθούν στην πορεία (ποσότητες, μέθοδοι επεξεργασίας, δαπάνη, έτη εκμετάλλευσης των υποδομών, κλπ), παρότι οι ευρωπαϊκές οδηγίες με σαφήνεια καθορίζουν ότι «η ανάθεση της σύμβασης θα πρέπει να πραγματοποιείται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων που εξασφαλίζουν την τήρηση της αρχής της διαφάνειας, της αρχής της αποφυγής των διακρίσεων και της αρχής της ίσης μεταχείρισης έτσι ώστε να διασφαλίζεται η αξιολόγηση των προσφορών υπό συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού».
- Σε όσα διαβάζουμε στο Δελτίο Τύπου της 20ης Συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Δ.Σ.Ν.Α., καθώς και στο εισηγητικό σκέλος της 364/2012 απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. προκύπτουν αντιφάσεις σε ότι αφορά το ποιός θα λαμβάνει και ποιες αποφάσεις. Παρότι προβλέπεται εκ του Νόμου 3389/2005 ότι η Ειδική Γραμματεία Σ.Δ.Ι.Τ. παρακολουθεί την υλοποίηση της Σύμβασης, μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει καμιά ανάμειξη (εκτός από διακοσμητική) των Υπηρεσιών της Αναθέτουσας Αρχής. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τεύχη δημοπράτησης δεν «πέρασαν» καν από τις υπηρεσίες, ενώ τα υπογράφει ο ίδιος ο κ. Γιάννης Σγουρός ! Άντε και Περιβαλλοντολόγος-Μηχανικός !
- Το παραπάνω, σε συνδυασμό με την μέχρι σήμερα πρακτική του κ. Γιάννη Σγουρού μας δείχνουν ότι σε όλη την πορεία εκτέλεσης του έργου (δηλαδή τα επόμενα 27 χρόνια!) οι Υπηρεσίες του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. θα είναι «διακοσμητικές» και ότι άλλοι (άραγε και εξωθεσμικοί;) θα αποφασίζουν το τι θα κατασκευάζεται, πώς θα κατασκευάζεται, πώς θα αξιοποιούνται τα παράγωγα της επεξεργασίας, πόσο θα πληρώνουν οι Δήμοι.
- 17. Τα οικονομικά στοιχεία των τευχών, από τα έως τώρα γνωστά, περιγράφουν ένα συνολικό κόστος περίπου 4 δις € (0,45 δις για την κατασκευή και 3,5 δις ευρώ για όλη τη διάρκεια των 27 χρόνων λειτουργίας) των συμβάσεων Σ.Δ.Ι.Τ. Αυτό, με δεδομένη την επεξεργαζόμενη ποσότητα 1.355.000 τόνων σύμμεικτων απορριμμάτων/έτος, οδηγεί σε κόστος επεξεργασίας και διάθεσης περίπου 103,00 € /τόνο προ Φ.Π.Α. τη στιγμή που σήμερα οι Δήμοι πληρώνουν λιγότερο από 20,00 €/τόνο, καθώς τα υπόλοιπα 25,00 € (σε σύνολο εισφοράς 45,00 €/τόνο) πηγαίνουν για αντισταθμιστικά, για τις λοιπές υπηρεσίες διαχείρισης αποβλήτων και για τα λοιπά έξοδα του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. Τη μεγάλη διαφορά κόστους καλούνται να επωμιστούν οι Δήμοι εν μέσω εντονότατης οικονομικής κρίσης και δυσπραγίας με κίνδυνο οικονομικών αδιεξόδων, αδυναμίας διάθεσης των αποβλήτων τους και συνεπειών για το περιβάλλον και τη Δημόσια υγεία.
- Η Μελέτη Τεχνολογιών (η οποία συντάχθηκε το 2008 μετά από ανάθεση του τότε Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.) προέβλεπε ότι το κόστος της κατασκευής των 4 εργοστασίων είναι 440.000.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. Στις προκηρύξεις που δημοσιοποίησε ο Ε.Δ.Σ.Ν.Α. αναφέρεται ότι το συνολικό κόστος κατασκευής θα κυμανθεί από 739 έως 932 εκατομμύρια ευρώ !!! Πώς προέκυψε ο διπλασιασμός του κόστους κατασκευής, τη στιγμή μάλιστα που όλα τα δημόσια έργα κατασκευάζονται με τιμές του 2008-2009 λόγω της οικονομικής κρίσης και της ύφεσης;
Τόνοι/ έτος
min συμμετοχη
κόστος κατασκευής ανά τόνο
max συμμετοχή
κόστος κατασκευής ανά τόνο
ΦΥΛΗΣ
700.000
360.000.000
514
465.000.000
664
ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ
400.000
205.000.000
513
255.000.000
638
ΚΕΡΑΤΕΑΣ
127.500
87.000.000
682
106.000.000
831
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
127.500
87.000.000
682
106.000.000
831
739.000.000
932.000.000
Παγίως, η κοστολόγηση των εργοστασίων αυτού του είδους ανέρχεται στα 200,00 ευρώ/τόνο επεξεργασίας τους και μπορεί να ανέλθει μέχρι τα 300,00 ευρώ/τόνο επεξεργασίας με βάση το ακριβότερο εργοστάσιο επεξεργασίας που κατασκευάστηκε τα τελευταία χρόνια. Όπως φαίνεται από τον παραπάνω πίνακα, τα εργοστάσια κοστολογούνται σε 513,00 έως 831,00 ευρώ ανά τόνο κατασκευής !!!
Και πάλι, δεν είναι κατανοητή η διαφορά κοστολόγησης των εργοστασίων: Γιατί άλλο κοστίζει 513,00 ευρώ ανά τόνο κι άλλο 831,00 ευρώ ανά τόνο;
Εφόσον η Αναθέτουσα Αρχή μετέχει π.χ. με 50% στο κόστος κατασκευής θα πρέπει να καταβάλλει 1,35 εκατ. τόνους Χ 200 ευρώ/τόνο Χ 50% = 135 εκατ. ευρώ. Δηλαδή λιγότερα από τα 150 εκατ. ευρώ που διατίθενται από το Ε.Σ.Π.Α. και χωρίς να χρειάζεται η εκχώρηση της εκμετάλλευσης των εργοστασίων για 27 χρόνια. Μήπως για αυτό, το τελευταίο έχει επιλεγεί η εξωφρενική υπερτιμολόγηση των κατασκευών ; Ας απαντήσει για αυτά, ο «λαλίστατος» κατά τα άλλα κ. Γιάννης Σγουρός…
Οι εργαζόμενοι στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δηλώνουμε στους «καιροσκόπους» που εκμεταλλευόμενοι την οικονομική-πολιτική-θεσμική κρίση της χώρας προσπαθούν να ξεπουλήσουν «υπηρεσίες - φιλέτα» στους μεγαλοεργολάβους, πως θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να παραμείνει η αποκομιδή και η επεξεργασία των απορριμμάτων Δημόσιο αγαθό. Δεν είναι ζήτημα μόνο των εργαζομένων, αφορά την κοινωνία και τους πολίτες, τους πολιτικούς και κοινωνικούς φορείς, τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. Μπορεί σήμερα να «κουμπώνει» η λαϊκή ρήση «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται» εμείς όμως δηλώνουμε στο κ. Γιάννη Σγουρό πως μόλις τελειώσουμε με τη διαθεσιμότητα-απολύσεις των συναδέλφων θα ασχοληθούμε πάλι μαζί του.
Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Θέμης Μπαλασόπουλος Γιάννης Τσούνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σχόλιο μπορεί να κάνει όποιος το επιθυμεί ακόμα και ανώνυμα και θα δημοσιεύονται όλα αφού πρώτα ελενχθούν απο την διαχείρηση εκτός απο τα υβριστικά και προσβλητικά.Καταγγελίες για συγκεκριμένα ονόματα θα πρέπει να υποβάλονται επώνυμα.Οι διαχειριστές της ιστοσελίδας δεν φέρουν καμία ευθύνη για σχόλια,αναρτήσεις και ανακοινωσεις που εστάλησαν ή που έγιναν απο τρίτους.